Thursday, September 13, 2007

I'm back from Paris ! + Shoppingguide

Hi again !

Tillbaka och hemma i Strömstad för sista gången på ett tag. Skall plugga teori resten av den här veckan, måste ju klara av körkortet snart :)

Hursomhellst så var Paris fantastiskt, det är verkligen en fin stad! Vill verkligen flytta dit. Snart. Det som är så härligt är att staden har mängder olika kulturer och folkslag, men ändå flyter de ihop till en och samma - det blir... parisiskt.

På söndagen följde jag med på interiörmässan "Maison et Objet" och den var enorm. Jag tror jag gick ca tre mil. Har faktistk aldrig sett något så stort. Om man bortser från DisneyWorld Orlando. Vi besökte massa olika montrar och träffade leverantörer och olika nyckelpersoner till Illums Bolighus. Man kände sig typ lite "viktig" när man träffade dom och hade lite möten om uppläggningen av deras varor i Illums. Jag har ett kul jobb ! Dagen blev riktigt lång så på kvällen släpade vi oss till närmsta restaurang för en god middag.



Jag och mitt entrépass för mässan


Nästa dag fick jag prova min shoppingguide. Strosade först bort till
Galleries Lafayette.

Gallerierna består av tre olika byggnader - Femme, Homme och Maison. Ett för damer, ett för herrar och ett för interiör m.m. Tog först en kik inne i Maison, som hade ett stort urval av de klassiska designermärkena. Men det kliade så mycket i fingrarna efter kläder så jag sprang istället över till Femme. Lafayette Femme ligger i den ursprungliga byggnaden. Miljön är grymt stilig, med öppna planlösningar som kretsar runt en stor öppen cirkel under en glaskupol i taket. Utbudet är sjukt stort, och har nästan alla de klassiska internationella desigenrjättarna men även flera mindre franska. Det som är positivt med Layafette Femme är att man faktiskt kan handla där oavsett plånbok då vissa mer budgetvänliga (tex. Zara)alternativ finns.

Precis intill ligger gallerian Printemps som är av samma koncept som Lafayette. Massa klassiska märken samlade i ett hus. Absolut smarta ställen att handla på om man har ont om tid.

Sjal inköpt hos Alexander McQueen/Printemps, struntar i om den är uttjatad jag älskar den ändå !

Efter någon timme på Lafayette satte jag mig i en taxi till lifestyle-butiken Colette. Jag tror helt ärligt att jag aldrig fått så många intryck i en butik som där. Bottenvåningen består av böcker, musik, teknik, accessoarer, leksaker och massa annat plock. Den var nog roligast, speciellt alla böcker som fanns. Det kändes nästan som att jag var i MoMas bokshop i NY - alla böcker hos Colette var riktiga konstverk. En bok som fastnade i mitt huvud hette Fletcher Street, en fotobok om hästkulturen på en gata i Philadelphia. Fotografen hade verkligen lyckats fånga en skarp konstrast i bilderna på riktiga hip-hop gangstas tillsammans med sina hästar. Horses från the block. Ni måste se det. På övervåningen fanns kläderna från mängder märken - Prada, YSL, Acne, Ralph Lauren, Married to the MOB, Gucci. Mixen var precis så som jag gillar. Oväntad, med kontrast och stilren. Det som var ännu roligare var att kläderna inte hängde på galgar utan på mannekänger runt om i rummet, det var som om man besökte ett museum, fast man istället såg det nyaste.

Jag var tvungen att ringa dit pappa och Bente för att visa butiken, de kunde inte missa den om de ändå var i Paris. Vi gick ner i undervåningen där Colette's restaurang låg för att äta lunch. Jättegod mat som inte var alltför dyr, trodde verkligen det skulle kosta mer på ett sånt ställe. Folk köade för att äta där. Grymt.

Min shoppingdag fortsatte vidare till en butik som hette Starcow - en streetwearbutik för killar. Tänkte se om jag hittade nått till min bror, men fick inte tag på honom så jag vågade itne köpa nåt- SYND FÖR DIG. Butiken ligger nere vid Seine, på en avsmalnande lite gata, höll faktiskt på att missa den helt. Fylld med ett snyggt och kul sortiment på tees, kepsar och jeans (Stussy, aNYthing, faktiskt svenska CheaSurface2aip Monday men det kändes lite uttjatat, Alife, King Stampede, Crooks & Castles). Men det fanns inget för mig, men för er som gillar allt dt borde verkligen ta en tur dit om ni befinner er i Paris.

Runt hörnet hittade jag butiken Suface2air som jag blev riktigt imponerad av. De sålde kläder av sitt egna märke Surface2air men hade också andra som Stylein. Lokalen var inredd med vita cementväggar och spotlightsskenor i taket. De flesta kläderna gick i mina favoriterfärgen - grått, svart och vitt med små starka instuckna färgglimtar. Butiken kändes väldigt personlig, kläderna fanns i ett litet utbud och kändes faktiskt ganska unika. Rekommenderas starkt!
Klänning från Surface2air

Utöver dessa butiker och galleriorna finns ju kedjorna Zara, Mango, H&M, och GAP på ungefär varje gatuhörn och är faktiskt väldigt roliga att besöka trots att flera av dem finns hemma. Butikerna känns annorlunda och större.
Sidenkjol - H&M
Ett annat kul franskt märke var A.P.C, mycket diskret och stilrent men ändå lite roligt. Små små detaljer som ändrar på hel intrycker helt - det borde ni också kolla in. A.P.C har ca tre butiker runt om i Paris och även några galgar på gallerian Printemps.


Jag hann inte med så mycket mer, jag var ju där på jobb eller vad man skall kalla det, egentligen ren underhållning. Hoppas att jag inspirerat nån med shopping i Paris, jag vet iaf att jag inspirerat mig själv haha. Blir sugen att åka tillbaka igen :)


Ett sista tips måste jag bara lägga till och det handlar om en restaurang - Alcazar. Restaurangen besökte vi på måndagskvällen och är en av Terence Conran restauangerna (Kungen av design = Terence Conran). Den ligger i ett gammalt tryckeri men är omgjord till en stilig och designad restuarang. För 50€ äter man en trerätters som man får komponera själv. Varje veckodag har ett underhållningsprogram, vi var på operakväll. Haha det var grymt. Då och då kom en sångar inoch drog en liten sång. Andra kvällar kunde det vara glamour night, rock music, nyaste musiken med nån DJ. Det var inte bara en middag, utan en hel upplevelse. Besök den också!

SÅ nu skall jag sluta prata och istället ta och sova! Night / Jules

Tycker jag om grått?


No comments: